Начало Новини Интересът към търговските площи остава висок

Интересът към търговските площи остава висок

Моловете са с почти пълна заетост както в София, така и в останалите големи градове, отчита консултанстската компания Colliers

Росица Янчева

Отдадените под наем нови търговски площи в моловете в София са се повишили с 11%, или с 16.3 хил. кв. метра, през първото полугодие на 2017 г. в сравнение с края на предходната. Най-много търговска площ е усвоена в Пловдив – 97%, и Варна – 92%, докато в София тя е 88%. До края на годината не се очакват предлаганите пространства да нараснат, което ще запази общия им обем до 791.8 хил. кв. метра. Това показва доклад на консултантската компания Colliers.

В Paradise Centre в София през изминалите 6 месеца са отворили врати 27 нови магазина, в Park Center – 10, а в Serdika Center и The Mall – по 8.

Супермаркетите и хранителните вериги, следвани от модната индустрия заемат най-голям дял от търговските центрове – съответно 26 и 23 на сто от площите. Останалите части се заемат от магазини за електроника – 14%, обувки и кожени изделия – 9%, и различни услуги – 7%.

Търговските паркове с нови попълнения

Търговските паркове също се развиват динамично: JYSK откри свой магазин в Jumbo Plaza, а мебелна къща “Явор” и компанията за играчки “Комсед” – в “Търговски парк Велико Търново”, посочват от Colliers. Тенденцията за разширяване на избора от марки и стоки в търговските паркове се запазва, а свободните площи в този сегмент варират между 3 и 15%. С най-голяма площ са софийските ритейл паркове “Средец” – 37 хил. кв. метра, и Jumbo Plaza с 30 хил. кв. метра.

Няколко международни вериги за хранене 

Компанията отчита лек спад в темпа на разместване на наематели на основните търговски улици от 5 на 3% спрямо втората половина на 2016 г. На ул.”Граф Игнатиев” се наблюдава голям ръст на свободните търговски площи, като според Colliers това се дължи на ремонтните дейности по новата линия на метрото. Твърде вероятно е тенденцията да се запази, тъй като предстои и голям ремонт на улицата. От Colliers припомнят, че за полугодието няколко международни хранителни вериги навлизат на българския пазар, сред които верига за азиатска кухня Wagamama, испанските бургери Hamburguesa Nostra и финландските ресторанти за бързо хранене Hesburger.

Ритейл експанзия

Billa отваря врати в Serdika Centre и планира два нови обекта в Park Center и Mall of Sofia. Kaufland, “Фантастико” и Lidl отварят по един нов супермаркет, респективно в София, Елин Пелин и Балчик. Международните вериги за козметика DM и lily също увеличават броя на магазините си, съответно с 5 и 3. При модните компании попълненията са на компанията LC Waikiki с магазини в Bulgaria Mall, Mega Mall и S mall Sliven и на Forever 21 с ново място в Serdika Center. “Техномаркет” добави един комплекс в София, а “Зора” – във Велико Търново. “Практикер” и JYSK също увеличават търговските си обекти в по-големите градове.

Цената на квадратен метър търговска площ се увеличава съвсем леко през 2017 г. И достига стойности от 38 евро на кв. метър в столицата, 26 в Пловдив, 27 във Варна и 25 в Бургас. В Русе и Стара Загора, където стойността е съответно 18 и 19 евро на кв. метър, не са отчетени промени, показват данни на Colliers. В търговските паркове цените варират между 7 и 10 евро на кв. метър.

http://www.capital.bg/biznes/imoti/2017/08/29/3029356_interesut_kum_turgovskite_ploshti_ostava_visok/