За 2022 г. от България са изнесени общо 834 хил. конвенционални и електрически велосипеда.
Капитал съобщиха, че основаната през 2016 г. в Германия Technibike е решила да прехвърли производството на електрически велосипеди на пловдивската компания „Лидер-96“. В новия завод на дъщерното дружество „Е-велокс“, който е продукт на инвестиция за 50 млн. лв., вече се произвеждат моделите HoheAcht, PYRO и Cooper Bikes на немската компания, като очакванията са капацитетът да бъде 300 хил. велосипеда годишно.
Немската компания е била впечатлена от качеството на продукцията на пловдивския завод и е решила да закрие базата си в Щасфурт. Цялостното изместване на производствената дейност към Пловдив ще бъде извършено до края на годината. Причините, които изтъкват Technibike пред Капитал, е че условията за производство в Германия са се влошили след пандемията, и цените на енергията са значително по-високи.
Справка на Капитал с Евростат показва, че България в момента се намира на 13-то място по производство на конвенционални велосипеди. Фокус на българските производители в последните години обаче са електрическите велосипеди, които са и значително по-скъпи. Най-големият български производител е пловдивската компания „Макском“, която за 2022г. е постигнала ръст от над 87% в приходите си, а увеличаването на поръчките подтикна ръководството да инвестира в разширение на фабриката за 60 млн. лв. Припомняме, че през 2022г. „Макском“ и австрийската „Пиерер Груп“ обявиха и съвместна инвестиция от 120 млн. лв. в нов завод за електрически велосипеди. Другият пловдивски гигант „Лидер-96“ също отбелязва ръст през 2022г., като подобно на „Макском“ компанията също се е специализирала в производството на е-велосипеди.
Друг водещ производител на велосипеди в страната е монтанската „Крос“, която е създадена през 1995 г. През 2022 г. приходите на компанията се увеличават с 60%, достигайки близо 586 млн. лв.
Според сайта Trade Map, разработен от Международния търговски център (ITC), през 2022 г. в България са били произведени и изнесени малко над 362 хил. традиционни велосипеда, като основните пазари са Германия, Белгия и Нидерландия.
Източник: Капитал