От Пловдив през Кейптаун до Amazon

От Пловдив през Кейптаун до Amazon

Пловдивската компания “Камко” изнася продуктите си в над 50 държави на 4 континента

camco

Създадена през 1991 г. като малка семейна фирма от Христо и Камила Драмови , днес “Камко” е производител на 6 собствени марки, най-популярната сред които е Victoria Beauty. Същевременно дружеството е дистрибутор и на продуктите на над 32 други бранда козметика, парфюмерия и битова химия на големи световни концерни. От скоро производството на “Камко”, работи и по изпълнение на втория си договор с американския гигант Amazon. За тях българското дружество вече е произвеждало продукти под тяхна марка.

Заслугата за договора с компанията на милиардера Джеф Безос е изцяло на първородния син на Христо Драмов – Иво, който преди няколко години години се присъединява към родителите си в усилията им да развиват компанията. Той поема и отговорността за експанзията им на външните пазари и отношенията с международните партньори, като към момента компанията изнася продукти в над 50 страни на четири континента. Освен с нови партньорства, с Иво на борда “Камко” може да се похвали и с по-добри финансови резултати, като оборотите на дружеството бележат впечатляващия ръст от над 50% през 2020 г. спрямо година по-рано и достигат до малко над 16 млн. лв. По думите на Христо Драмов обаче най-големият им успех в работата е, че успяват заедно, а най-голямата цел е “Камко” да пребъде поне още няколко поколения.

camco 2

Историята на компанията започва с търговия с кафе. Тогава Христо Драмов е още студент. Скоро обаче семейството се преориентира и започва да търгува с парфюмерия, като дори за кратко в периода 93-95-та година е вносител на продуктите на Unilever за България. Връзката с тях става трудно и след много усилия, но в крайна сметка успяват да пробият през холандския офис на международната компания.

Още в средата на 90-те, компанията прави първите си стъпки в производството и налагането на собствената марка Victoria Beauty. Виждат празна пазарна ниша за качествени продукти за грижа за коса в ниския ценови сегмент и започват с производство на шампоани. Скоро след това обаче международните гиганти в сегмента преразглеждат пазарната си стратегия и препозиционират продуктите си от средния в ниския ценови сегмент. Това кара българската компания също да се прориентира и да се насочи към производство на други типове продукти.

camco 4

“Не можеш да се бориш с L’Оreal и Nivea на ниво маркетингови бюджети. Шансът ти еда предложиш добър, различен нишов продукт, с отлично съотношение цена-качество”, коментира Камила Драмова. Следвайки динамиката на пазара, продуктовият асортимент на “Камко” постоянно се увеличава. Постепенно подобряват формулите, рецептите и технологията. Решават да експериментират с нова серия продукти, базирана на слуз от охлюви, която съдържа много от познатите и използвани в козметиката вещества. Първоначално суровината внасят от Франция, но преди 10 години изграждат първата българска ферма за биологично отглеждане на охлюви, което им помага да затворят производствения цикъл и да осигурят високо качество на продуктите си.

Макар и да са стартирали като дистрибутор, към настоящия момент около 80% от приходите им са от продажби на собствени марки, и близо половината от продукцията им е за експорт. Активно работят в посока износ, като най-големият им външен пазар към момента е ЮАР, а друга не малка част от продукцията им заминава и за Австралия. Компанията е изключително добре представена в целия балкански регион, като в някои сегменти е сред лидерите на съседните ни пазари.

източник: Капитал
снимки: Яне Голев

Recent news

Сграда на годината 2024 отличи Умната фабрика на Schneider Electric в Пловдив като зелена производствена сграда

София (България), 19 декември 2024 г. – Schneider Electric, обявена наскоро за най-устойчивата компания от списание TIME, получи отличието „ЗЕЛЕНА ПРОИЗВОДСТВЕНА СГРАДА“ на тазгодишните награди „Сграда на годината“. Церемонията се

Read More

Ясни са победителите от конкурса Фабрика на годината 2024!

Икономическите предизвикателства и растящата конкуренция в света правят българските предприятия все по-иновативни. Това показват резултатите от конкурса „Фабрика на годината“, който „Капитал“ организира за трета поредна година В Партньорство с

Read More

Заводи за половин милиард се строят в момента край Пловдив

Инвестиции за половин милиард лева се реализират в момента край Пловдив, в рамките на Тракия икономическа зона. Това съобщи директорът на индустриалния център инж. Пламен Панчев. Той присъства на визитата

Read More

Търсене

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors