Пловдивската компания “Камко” изнася продуктите си в над 50 държави на 4 континента
Създадена през 1991 г. като малка семейна фирма от Христо и Камила Драмови , днес “Камко” е производител на 6 собствени марки, най-популярната сред които е Victoria Beauty. Същевременно дружеството е дистрибутор и на продуктите на над 32 други бранда козметика, парфюмерия и битова химия на големи световни концерни. От скоро производството на “Камко”, работи и по изпълнение на втория си договор с американския гигант Amazon. За тях българското дружество вече е произвеждало продукти под тяхна марка.
Заслугата за договора с компанията на милиардера Джеф Безос е изцяло на първородния син на Христо Драмов – Иво, който преди няколко години години се присъединява към родителите си в усилията им да развиват компанията. Той поема и отговорността за експанзията им на външните пазари и отношенията с международните партньори, като към момента компанията изнася продукти в над 50 страни на четири континента. Освен с нови партньорства, с Иво на борда “Камко” може да се похвали и с по-добри финансови резултати, като оборотите на дружеството бележат впечатляващия ръст от над 50% през 2020 г. спрямо година по-рано и достигат до малко над 16 млн. лв. По думите на Христо Драмов обаче най-големият им успех в работата е, че успяват заедно, а най-голямата цел е “Камко” да пребъде поне още няколко поколения.
Историята на компанията започва с търговия с кафе. Тогава Христо Драмов е още студент. Скоро обаче семейството се преориентира и започва да търгува с парфюмерия, като дори за кратко в периода 93-95-та година е вносител на продуктите на Unilever за България. Връзката с тях става трудно и след много усилия, но в крайна сметка успяват да пробият през холандския офис на международната компания.
Още в средата на 90-те, компанията прави първите си стъпки в производството и налагането на собствената марка Victoria Beauty. Виждат празна пазарна ниша за качествени продукти за грижа за коса в ниския ценови сегмент и започват с производство на шампоани. Скоро след това обаче международните гиганти в сегмента преразглеждат пазарната си стратегия и препозиционират продуктите си от средния в ниския ценови сегмент. Това кара българската компания също да се прориентира и да се насочи към производство на други типове продукти.
“Не можеш да се бориш с L’Оreal и Nivea на ниво маркетингови бюджети. Шансът ти еда предложиш добър, различен нишов продукт, с отлично съотношение цена-качество”, коментира Камила Драмова. Следвайки динамиката на пазара, продуктовият асортимент на “Камко” постоянно се увеличава. Постепенно подобряват формулите, рецептите и технологията. Решават да експериментират с нова серия продукти, базирана на слуз от охлюви, която съдържа много от познатите и използвани в козметиката вещества. Първоначално суровината внасят от Франция, но преди 10 години изграждат първата българска ферма за биологично отглеждане на охлюви, което им помага да затворят производствения цикъл и да осигурят високо качество на продуктите си.
Макар и да са стартирали като дистрибутор, към настоящия момент около 80% от приходите им са от продажби на собствени марки, и близо половината от продукцията им е за експорт. Активно работят в посока износ, като най-големият им външен пазар към момента е ЮАР, а друга не малка част от продукцията им заминава и за Австралия. Компанията е изключително добре представена в целия балкански регион, като в някои сегменти е сред лидерите на съседните ни пазари.
източник: Капитал
снимки: Яне Голев