Главният изпълнителен директор на Huawei пред “Капитал”
Профил
Гуо Пинг е един от тримата ротационни изпълнителни директори на китайския технологичен гигант Huawei, които се сменят на всеки шест месеца. Приходите на компанията, която е лидер в доставката на мрежово телекомуникационно оборудване и е номер три сред производителите на смартфони, скочиха с 32% през 2016 г. до 75.1 млрд. долара, докато нетната печалба нарасна с 0.4% до 5.3 млрд. долара. Инвестициите в развойна дейност са 11 млрд. долара през миналата година. Гуо Пинг е в компанията от 1988 г., като е минал през различни позиции в групата – отговарял е за развойната дейност, веригата на доставки, бизнес развитие и др. Бил е президeнт и на Huawei Device. В момента е и заместник-председател на борда на компанията и оглавява финансовия комитет. Гуо Пинг беше в България, където Huawei обяви партньорството си с БТК в областта на облачните услуги.
Корпоративната структура на Huawei е невиждана в Китай, а и на много други места – тримата главни изпълнителни директори поемат поста на ротационен принцип. В същото време служителите получават акции в компанията, което е интересно за китайска компания. Защо заложихте на този модел?
Аз всъщност мисля, че има такъв ротационен принцип навсякъде. Министър-председателят на България също е на ротационен принцип, така че това е нещо съвсем нормално. Това, което за Huawei е изключително важно, е на базата на този принцип ние да имаме екип от лидери. В Huawei се стремим да няма един човек, който да доминира в компанията. Преди повече от 10 години поканихме американска консултантска компания, която да ни помогне да структурираме лидерството в компанията. Тогава ни беше препоръчано основателят на компанията да бъде председател. Той не искаше да бъде изпълнителен директор и се стигна до решението да имаме ротационен принцип на изпълнителното тяло. В момента в компанията имаме трима изпълнителни директори, които са на ротационен принцип. Аз всъщност съм един от тях. Тъй че през този период съм отговорен за цялата дейност на компанията. Това, което е важно да се знае за компанията, е, че лидерството е въпрос на колективен орган, а не на индивидуални качества или характеристики. Ако погледнем последните 10 години, ние се развиваме наистина много добре. Успяхме да се наложим на пазарите и над конкуренцията. Ще продължим да спазваме нашите принципи. Всъщност Huawei е високотехнологична компания и ние не разчитаме на каквито и да било природни ресурси освен на човешкия ресурс и човешкия потенциал. За нас е много важно успехът на компанията да бъде проектиран върху работещите в компанията, които дават всичко от себе си за този успех. От тази гледна точка по отношение на китайските служители в компанията има едно виртуално акционерство. Преди три години този модел беше трансфериран и на глобално ниво, в другите държави.
Как решавате кои от служителите да участват в схемата?
В компанията има установени принципи и методи, по които да бъдат избрани хората, които са показали резултати и са допринесли за успеха. И аз, и моите колеги сме убедени, че колкото повече от служителите на Huawei участват в тази схема на виртуално акционерство, това е предпоставка за последващо развитие и успех на компанията. Ние живеем в едни времена на наистина турбулентно развитие и промяна на технологиите и това, което е най-важното, е именно хората със способности, хората, които са талантливи и са готови да дават от себе си, те да бъдат част от това семейство. Убеден съм, че този принцип ще продължим да го спазваме и в бъдеще – работещите в компанията да бъдат и нейни акционери.
Какво правят останалите двама изпълнителни директори, когато третият е на поста?
Всъщност компанията има комитет от 7 души, който взима решения. В момента, в който по ротационния принцип съм главен изпълнителен директор, аз съм също и председател на този комитет. Останалите двама мои колеги са членове на този комитет. Една история, която ми беше разказана от един от нашите консултанти навремето, че птиците, когато прелитат от Европа към Африка, летят под формата на триъгълник. Но птицата, която води, не е най-отпред през цялото време, а се сменя с други. Принципът при нас е същият.
Наскоро обявихте бизнес плановете си в областта на облачните технологии – пускането на семейство публични облаци, които ще разработвате самостоятелно и в партньорства с телекоми. Колко споразумения имате вече и къде поставяте новоподписаното с БТК и бизнеса си в България?
Това е много добър въпрос. В момента ръстът на облачните услуги е един от най-високите. В света, ако вземем като пример САЩ, Западна Европа или Китай, от нива около 20% използваемост на облачните услуги в рамките на година или две максимум се стига до над 70% използваемост на тези услуги. Huawei е компания, която е разработила технологии за облачни услуги, и наистина се надяваме да сме в полза и да помогнем на различни държави да осъществят трансформация към тези услуги. Стратегията ни в Европа е да сътрудничим с компании, които могат да осигурят много висока безопасност на информацията. Huawei като компания предоставя инфраструктура и платформа за облачни услуги, като разбирането ни е, че нашите партньори са способни в много кратко време да могат да предоставят тези услуги на местните пазари. Например в Европа имаме сътрудничество с T-Mobile и за тях сме изградили т.нар. публичен облак (public cloud – бел ред.). Също така имаме сътрудничество и с Orange и Telefonica. Huawei е компания, която предоставя оборудване за изграждане на инфраструктурата и един от принципите й е да не се докосва до самите данни. Смятаме, че тези данни не би трябвало да излизат от националните граници, и именно затова отчитаме това сътрудничество като много добра симбиоза с нашите партньори. По отношение на България и сътрудничеството ни с БТК смятаме, че отговаря изцяло на тези принципи и това ще допринесе допълнително за развитието на сектора в България. Убедени сме, че именно телекомуникационните оператори, предоставяйки облачни услуги, се явяват най-добрият партньор както за правителствата, така и за бизнеса, така и за обществото. Ние като компания ще подкрепяме оператори като БТК, T-Mobile, Telefonica и Orange в етапа на развитие на облачните услуги те да бъдат успешни и да бъдат лидери на пазара.
Какви са очакванията ви от бизнеса с БТК занапред?
По отношение на въпроси, свързани с развитието на бизнеса, моето разбиране е, че господин Спас Русев е по-подходящ да отговори на такива въпроси. Това, което аз виждам, че може да се очаква от 2018 до 2019 г., е използваемостта на облачните услуги да нарасне от 20% до над 70% в България. Единствено мога да се надявам, че БТК в партньорство с Huawei ще бъде един от основните доставчици на облачни услуги на този пазар. Мисля, че в България има перфектни условия, ако погледнем от най-различни гледни точки. На първо място, страната е с много ниско ниво на корпоративно и подоходно облагане. От друга страна, България е с изключително голям капацитет в IT индустрията и технологиите, тъй че не виждам причина България да не е успешна. Всъщност това, което моите колеги ми казаха, е, че на практика страната се явява Силициевата долина на Югоизточна Европа. Аз самият, след като пристигнах в София, по пътя от летището видях табели и реклами на много високотехнологични компании. Именно тези високотехнологични компании могат да имат огромна полза от развитието на облачните услуги в страната и съответно да бъдат клиенти на този облак.
Обмисляли ли сте и други бъдещи проекти тук? Например във връзка с Brexit, тъй като Huawei има силно присъствие във Великобритания – обмисляте ли да преместите част от бизнеса си там в други страни и евентуално България?
Ние имаме операции във всяка държава от Европа. Освен в Англия имаме операции в Германия, Франция, Ирландия и т.н. Всъщност политиката на Huawei е да се съсредоточава около центрове, където има потенциал за много добри кадри в сферата на различни изследвания. Например миналата година имах среща с премиера на Ирландия, който ме попита защо на 500 км от Дъблин, в Кърк, сме изградили център. Отговорих му, че просто там има много талант. За да се развият облачните услуги в България, най-важното е да има развитие на цялостна екосистема.
Смятате ли, че тук има необходимите специалисти за развитие на цялата система?
Ако погледнем от секторна гледна точка, да вземем за пример в сектор здравеопазване, е необходимо обработка на изображения. Ако погледнем управление на транспорта, там е необходима обработка на географски данни. На практика във всяка сфера има различни специалисти, които да участват в развитието на тези услуги. Това е потенциал за изключително много компании. Например от гледна точка на развитието на интелигентния град, ако се направи в България именно на базата на облачните технологии, това, което ние можем да видим, е, че от една страна, ще привлече доставчици на най-различни услуги от цял свят. От друга страна, компании, които изграждат такива приложения и услуги – български компании, които са достатъчно конкурентоспособни, за тях това ще бъде един от най-лесните начини да излязат и на други пазари.
Когатоговорим за целия бизнес на Huawei, резултатите за миналата годна показаха, че ръстът на печалбата се забавя. В същото време бюджетът ви за научно-развойна дейност е по-голям от когато и да било. Защо това е така и какво стои зад числата?
Huawei има три основни направления и нашето виждане е, че трябва да продължим да правим пробиви и в трите. Именно поради тази причина увеличаваме инвестициите в развойна дейност. Например най-големите икономики вече обявиха, че през 2018 г. ще изградят мобилни мрежи от 5-о поколение (5G). При тях трябва да се реши наличието на много голямо количество свързаности. В това отношение е необходима разработката на нови технологии, за да се постигне това. От друга страна, ние подкрепяме и компании оператори, например като БТК, които до момента не са имали облачни услуги, а в един момент искат да се развиват в тази сфера. Това, което за нас е важно, е да можем да предоставяме на нашите партньори и клиенти най-конкурентните сървъри и най-добрия сторидж. Например в следващия етап ще инвестираме над 1 млрд. долара в изграждане на екосистема, в разработване на приложения, платформи и технологии с цел именно да подпомогнем развитието в тази сфера. Последните няколко десетилетия това, което е осъществено, е обезпечаване на комуникация между човек и човек. Но с новото поколение мобилни мрежи целта е да бъдат обезпечени връзките човек – машина и най-вече машина – машина. Именно в тази връзка са необходими допълнителни инвестиции, които ние правим с цел да се достигне следващият етап от развитието на телекомуникационната индустрия.
Кога очаквате 5G технологията да бъде приета изцяло в Европа и в частност в България? Партньорството ви с БТК сега означава ли, че ще си сътрудничите в бъдеще и в областта на 5G?
Очаква се тази година да бъде установен изцяло стандартът за 5G мрежи. Това, което ние знаем, е, че вече е анонсирано от Япония, Китай, Корея и САЩ, че през 2018 г. те ще имат комерсиално използване на мрежа от 5-о поколение. Всъщност такава подготовка тече във всички държави в Европа, но аз, откровено казано, не съм наясно с конкретните планове за България. В случая може би БТК, “Теленор” и “Мобилтел” могат да отговорят най-добре за своите планове.
Конкуренцията в другия ви голям бизнес – смартфоните, е по-ожесточена от всякога и маржовете постоянно се свиват. В момента вие сте третият по големина играч в света. Как смятате да се конкурирате с Apple и Samsung и имате ли планове да станете номер 1?
Първото, което искам да кажа, е, че аз не вярвам, че този бизнес трябва да бъде състезание за позиция. Нашите усилия трябва да бъдат най-вече в това как да предоставяме най-добри технологии и най-добро обслужване на нашите клиенти. Основната ни цел не е да бъдем номер еди-кой си. Най-важно е да подобрим нашия дизайн, да предоставяме по-добри технологии и съответно клиентите да бъдат по-доволни. Ако говорим специално за Apple, това е компания, от която ние сме готови да продължим да се учим. Ако говорим за някакъв план за българския пазар, той е много прост. Аз лично ще бъда много щастлив, ако българският потребител харесва много повече продуктите на Huawei, отколкото продуктите на други компании. Целта ни е и в България, и в световен мащаб да бъдем брандът, който е най-предпочитан от клиентите. В този сектор и в тази индустрия сме наблюдавали компании с изключително висок ръст, но в същото време те са достигали до точка, от която са падали изключително рязко. Ако успеем да запазим това отношение към клиентите, към пазара, всъщност съм убеден, че ще имаме наистина добри резултати.