Пловдивската компания за медицинско оборудване се автоматизира, за да произвежда сама нужните ѝ части
Растящ бизнес в строго регулиран сектор. С това предизвикателство се справя пловдивският производител на медицинско оборудване „БТЛ индъстрийз“ (част от чешката BTL), който през 2021 г. достигна оборот над 500 млн. лв. За управлението на бизнеса помага централизираната ERP система, която практически покрива целия спектър от процеси – от доставките на материали до продажбите. А възможностите ѝ за надграждане позволяват нововъведенията да се правят бързо. В плановете на компанията е да прави все повече от необходимите ѝ части сама, което означава още нови машини и автоматизиране на производството в следващите години.
Всичко в една система
„БТЛ индъстрийз“ управлява почти всичките си процеси с ERP система, която е чешка разработка. Това включва доставчици, услуги, счетоводство, договори и т.н. Интересното е, че системата се използва, откакто е създадена компанията преди повече от 15 години. Успехът ѝ обаче се дължи на надгражданията, които фирмата прави. „Едно от предимствата ѝ е, че можем да внедряваме нови процеси, оптимизации и промени изключително бързо“, каза производственият директор Веселин Каравасилев. С това са ангажирани експерти както тук, така и в централата в Чехия. По думите на Каравасилев системата е лесна за използване и всеки човек от компанията има достъп до нея на някакво ниво. „Крайната цел на нашата ERP система е чрез нея всички ненужни процеси да отпаднат“, обясни той.
Системата позволява да се следи и въглеродният отпечатък, но засега този процес не е въведен. „Главният ни фокус в момента е разрастването ни и пренасянето в новия завод (компанията строи собствена сграда, в която трябва да се премести догодина – бел. ред.), но реалистично в бъдеще следенето на нашия въглероден отпечатък може да е стъпка, която да предприемем“, казва Каравасилев. Извън ERP „БТЛ индъстрийз“ използва и други системи, като например за следене на отпуските, но по думите на производствения директор те са незначителен дял от общия брой операции.
Специфики на бизнеса
Като производител на медицинско оборудване компанията прави пълно проследяване на целия процес – от частите до финалното асемблиране на крайния продукт, и информацията се пази минимум 10 години. Това предполага доста впечатляващ архив, като се има предвид, че заводът произвежда 20 – 30 хил. изделия годишно.
„БТЛ индъстрийз“ поддържа и регистър на всички настъпили несъответствия с продукти. На база на това се прави оценка на риска и се предприемат действия, за да не се появява проблемът отново, като за това има специален отдел за анализ.
Заради спецификата на продуктите, които компанията произвежда, тя не разполага с онлайн каталог за поръчки. През уебсайта могат да се правят запитвания, а от там процесът се поема от международния търговски екип, който работи директно с клиентите, като прави оферта според конкретните нужди.
Тествай умно
При асемблирането всяко изделие преминава през редица тестове, които симулират въздействието върху пациента, като целта е да се провери за евентуални грешки. Оттам нататък вариантите са два. „В единия случай системата директно си прави оценката и отбелязва дали тестовете са преминати успешно. В другия случай тя предоставя информация, на базата на която инженерът прави оценка за уреда“, обяснява Каравасилев. Част от софтуера за целта е вътрешна разработка, а друга са готови решения.
Тъй като продуктите не са в огромни серии, от „БТЛ индъстрийз“ са преценили, че няма нужда от роботи в производството. Компанията обаче разполага с роботизирани линии, които позволяват висока степен на автоматизация, като например в звеното за металообработка. „С натискането на един бутон машините извършват цялото действие на взимане на лист, неговото нарязване и подреждане“, обясни Каравасилев. Внедряването на такива машини е част от плановете на компанията да затвори кръга, като постепенно намалява външните доставчици и произвежда нужните й части вътрешно.
Без прекъсване
„БТЛ индъстрийз“ прилага комбинация от мерки, за да предотврати непланираните спирания на производството поради технологични проблеми, и благодарение на това през миналата година няма такъв случай. Това става чрез добра поддръжка на ключовото производствено оборудване и дори чрез неговото дублиране. „Това е скъпо удоволствие, но понякога е нужно“, коментира Каравасилев. Освен това от компанията отчитат като плюс и широките технологични познания на експертите им. „Те имат голям набор от квалификации и могат да покриват голям брой дейности, т.е. са достатъчно гъвкави“, обясни той.
Източник: Капитал