Немската медия „Ханделсблат“ публикува статия, в която отрази редицата предимства на България, които са се откроили особено след настъпилия хаос в снабдителните вериги в Европа.
Германия и България – успешни примери за ниършоринг
В статията германският икономически всекидневник разказва подробно за успехите на „Тракия Икономическа Зона“, която е една от най-бързо развиващите се индустриални зони в Югоизточна Европа. Разположена край Пловдив, ТИЗ е привлякла над 200 чуждестранни фирми, предимно от Западна Европа, в сектори вариращи от производство на хладилна техника (Либхер) до прекъсвачи (Шнайдер Електрик) и .
„Станахме разпознаваеми из цяла Европа най-късно след петия инвеститор“, съобщава Панчев. Междувременно моделът на публично-частно партньорство на ТИЗ и съседните общини създава шест индустриални зони около Пловдив, в които клиентите на Панчев са инвестирали общо над 5 милиарда евро. Но най-голямата сделка […] все още предстои: първата мегафабрика в страната скоро ще бъде построена на 300 хектара. „Най-голям интерес идва от Фолксваген.“ – заявява Панчев, но от Волфсбург не желаят да коментират евентуални планове за строителство на този етап.
Тенденциозно силни търговски взаимоотношения
По статистика на Германо-Българската индустриално-търговска камара в момента България изнася повече стоки за Германия, отколкото внася, като обемът на българския износ се е повишил с 26,8% през 2022.
Митко Василев, главен управител на ГБИТК, наскоро сподели пред БТА, че за стокооборотът между България и Германия е нараснал 16 пъти в последните 30г., а българският износ – 23 пъти. Години наред германският внос в България е бил на по-висока стойност, отколкото българския износ за Германия. Но тенденцията постепенно се обръща и „през миналата година отчетохме рекорден обем в двустранната търговия – 12 млрд. евро стокооборот, с преобладаващ дял на българския износ – 6,7 млрд. евро, и внос от Германия за 5,4 млрд. евро“.
Бинзесът в България се развива стремглаво
„По време на пандемията във веригите за доставки възникнаха сериозни проблеми, а шокът от този факт и до днес е заседнал в главите на много предприемачи. По онова време те безпомощно наблюдаваха как се късат снабдителни вериги и как производители изчезват в Далечния изток, а клиентите трябваше да чакат с месеци за поръчките си. Ето защо те започнаха усилено да изграждат производства в близките държави.“
Как България печели от войната в Украйна
„Още с влизането на страната в ЕС през 2007 година логистичните предпоставки из основи се подобриха. А от година и половина транспортните коридори през Русия и Украйна са толкова затруднени, че балканската държава окончателно се превръща в логистичен център на Западна Европа […] Тенденцията за ниършоринг, която възникна в последните години, както и последиците от войната в Украйна представляват всъщност апогей на едно по-отдавнашно развитие, което стъпка по стъпка приближава икономически тази страна от периферията на Европа към центъра на континента.“
Относно логистичните предимства на България, медията казва следното:
„Действително България може да спечели доста точки в европейската логистика със своите много изгодни транспортни позиции. От Пловдив до Истанбул камионите пътуват само 400 километра по магистрала, до гръцкото пристанище Солун са 300 километра, толкова са и до българското дунавско пристанище Русе. До пристанището в Бургас разстоянието е само 250 километра.“
„Ханделсблат“ добавя, че инфраструктурните инвестиции в България също допринасят за привлекателната бизнес среда:
„В момента се изграждат редица неща, като жп-линията към Сърбия и дунавското пристанище в Русе. През декември 2022 година беше подписано и кредитиране в размер на 200 милиона евро за разширяването на софийското метро. В същото време там вече се издигат първите небостъргачи. От разширяването на инфраструктурата печелят и предприятия във вътрешността на страната.“
Положителни перспективи
Медията смята, че търговските връзки с България тепърва ще достигат своята кулминация. Страната е привлекателна за чуждестранни фирми не само заради ниския плосък данък, но и заради перспективата скоро да приеме еврото и да влезе в Шенгенското пространство – което от своя страна ще е предимство за логистиката.
Източници: debat.bg / Handelsblatt
Снимка: Handelsblatt