Пловдив и градската железница

Мечтата на града за зелен градски транспорт датира още от 1892 г..

sbahn

Пловдивският проект предхожда софийските трамваи с почти десетилетие. След като вижда, че трамваите няма да пристигнат, градът се преориентира. През последните 30 години Пловдив все така иска екологичен и функционален транспорт на релси, но този път под формата на градска железница. Концепцията е тя да свързва всички райони на града, както и единайсетте села около него. Тя осезаемо ще облекчи придвижването на все по-нарастващото се население, привлечено от високото качество на живот и икономически климат.

“В конкретния случай наистина става дума за градска железница, а не за трамвай, за мотриси, които да се движат по улиците на града. Малки влакчета, които използват съществуващите жп трасета, но биха осигурили връзка с летище Пловдив, с индустриалните зони, с близките населени места, които така или иначе се обслужват по линиите Асеновград, София, Бургас, Панагюрище, Карлово и Стара Загора. По тези лъчи могат да се направят и да се използва съществуващото жп трасе в града”, казва пред “Капитал” главният архитект на града Димитър Ахрянов.

Градската железница би намалила задръстванията в развиващия се с бурни темпове град и в околността му и ще съкрати наполовина времето за пътуване между близките населени места. Към нея се предвиждат и специални автобусни линии, които да обслужват спирките от градската железница. Освен това системата трябва да включва и места за прекачване, за паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).

Идеята се струва по-осъществима на градската управа, тъй като не иска нови трасета и трамваи, а може да използва съществуващата вече жп мрежа. В голямата ѝ част тя е построена, има и запазени незастроени терени за железница. Финансирането може да бъде осигурено с пари по Зелената сделка, като такава информация е била дадена на общинските съветници в града и от Министерство на околната среда и водите.

Идеята на Пловдив всъщност идва точно навреме. Темата за градските железници получи силен стимул, след като залегнаха в приоритетите на Брюксел като транспортни решения, отговарящи на дългосрочните цели на съюза. След като цялата държава полагаше два програмни периода усилие да финансира софийското метро, следващите три града също поискаха своето – в списъка с потенциални железници са Бургас, Варна, Пловдив.

Градската железница сега ще бъде заложена в изменението на общия устройствен план на града. Това е първата и задължителна стъпка за появата на S-Bahn.

Източник: Капитал

Търсене

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors