Статия на в. Капитал
Пловдивската компания насочва изцяло производството си към своята разработка Sevic 500
САЩ започват да внасят автомобили от България… Продажбата и доставката на първите 50 броя от новия модел електрически камиончета Sevic v500 на „Милара интернешънъл“ и Sevic Systems от производствената им база в Пловдив са вече факт. Те са за американския пазар – експедирани са към местния партньор Tropos Motors, а по договор до края на календарната година ще бъдат изнесени още 450 електромобила.
Моделът Sevic v500, който бе първоначално сглобен и сертифициран за движение по европейските пътища от официалната автомобилна лаборатория във Франция UTAC Ceram през 2021 г., е разработка на „Милара“. И това ще е новият фокус на компанията, известна най-вече като производител на индустриални роботи.
Партньори отдалече
Идеята за производство на електрически камиончета за вътрешноградски доставки и операции в Европа идва от германската Sevic Systems. Тя дълго време търси стратегически партньори, които да се справят с производствената част. Така през 2017 г. се прави първата връзка за монтаж в България, а през 2018 г. се основава и клонът на германската компания в страната „Севик България“.
Почти изцяло балкански
От „Милара“ и Sevic искат техните електромобили да могат да се произвеждат с части, които са направени изцяло в Европа. Причината – несигурността, която е дошла от нарушените вериги за доставки като следствие от ковид пандемията, както и от войната в Украйна.
Тази цел изглежда постижима, тъй като почти всички части се доставят от страни на Балканите – изключенията са шаситата, които се произвеждат в Турция, и батериите, които идват от Азия.
„Не само батериите, но и за други ключови компоненти търсим варианти да бъдат произвеждани в България. Батерията е един от основните компоненти във всеки електромобил и пътят му от завода до автомобила е ключов от гледна точка на разходи, време и ефективност на транспорта. През годините сме преговаряли с различни производители, като дори и в момента има реален инвеститор в тази сфера, с който се преговаря. Считам, че е въпрос на време да се реализира такъв проект в България и той би допринесъл за привличането и на още производители в бранша и региона“, коментира Янков.
Отеснялата база
„Тази година се разширяват базите за складиране и е планирано увеличение на производствените мощности. Тъй като основният бизнес на „Милара интернешънъл“ е производство на роботи и системи за полупроводниковата и други индустрии, съвместяването с производството на автомобили не е приложимо за големи обеми в съществуващите халета“, коментира Янков.
Предвижда се новата база, в която да може да се нанесе клонът за електромобили, да е готова до края на 2023 г. Според Янков тя ще позволи разрастване в две насоки – първо, в персонала, където в момента са заети около 15 инженери и 25 монтажисти, част от които са българи, привлечени от чужбина. И второ, в производствения капацитет, където очакването е постепенно то да се увеличи с почти десет пъти спрямо сегашните – на приблизително 4-5 хил. електромобила на година.
Източник: Капитал