Начало Новини Висок инвестиционен интерес към Тракия икономическа зона

Висок инвестиционен интерес към Тракия икономическа зона

Ковид ситуацията създаде добри условия за развитие на определен тип индустрии в България. Тези индустрии разширяват своите производства и промяната по отношение на скъсяване на пътя на доставките, помогна да бъдат взети решения от компаниите да се позиционират в Тракия икономическа зона, защото по този начин те са по-близо до инвеститорите, за които работят. Това сподели инж. Пламен Панчев, изпълнителен директор на Тракия икономическа зона в ефира на предаването “В развитие” с водещ Вероника Денизова.

макском

По думите на инж. Панчев, това се случва, въпреки забавянето на взимането на решения заради кризата. Сред знаковите нови инвестиции в последно време е сътрудничеството между Макском и KTM, произвежданите от Milara електрически камиони, a перспективата за откриване на завод за батерии за електрически превозни средства, вече е много по-реална.

Аржентина гледа към Тракия икономическа зона и проявява интерес да изгради петия си логистичен хъб в България, като останалите четири са в Китай, САЩ, Дубай, Нидерландия. По думите на госта това се случва благодарение на доброто сътрудничество на икономическата зона с аржентинския посланик през годините.

“Направихме обмен на информация между български и аржентински компании. Видя се явния интерес. Българските компании дори бяха по-активната страна и България показа, че има потенциала да използва също един такъв хъб, ако той бъде изграден, за да се разпространяват български стоки и продукти чрез такъв проект в Аржентина и не само.” 

Компаниите, които проявяват интерес, са производствени. Например в сферата на медицинското оборудване и електромобилността.

“Виждате, че Пловдив започва да се оформя вече като един от центровете на Европа за производство на електрически велосипеди, на малки електрически камиони. Това виждаме като възможност за реализация на такива продукти в Аржентина.” 

Логистиката също е отрасъл, който се развива доста усилено в Тракия икономическа зона.

“Тук са едни от най-големите превозвачи в България. Не само тук, ние стоим много добре на картата на Европа в областта на автомобилните превози. Виждаме, че тези компании инвестират във въглеродна неутралност. Железопътният транспорт започва също да се използва за превози.” 

Тракия икономическа зона има и още по-амбициозни планове за въглеродна неутралност. Предвижда се през 2025 г. 45% от енергията, използвана в зоната, да е от възобновяеми източници, през 2030 г. 60%,  а пълна неутралност да се постигне през 2040 г. Мисли се и в посока по-интелигентно използване на водните ресурси. Това привлича инвеститори не само от ЕС, посочва Панчев. Той дава пример с турска компания, която вярва, че ще избере точно Тракия икономическа зона, именно заради възможността продукцията им след това да излиза „със щемпела“ на въглеродната неутралност. Турция е определено една от страните извън ЕС, от които има интерес и от зоната ще представят на изложение в Истанбул проекта си за въглеродно неутрални индустриални паркове.

„Желанието на компаниите да използват зелена енергия ме убеждава, че сме на правилен път.“

Източник: Bloomberg TV
Снимка: ТИЗ