Начало Новини Пловдив: един древен град разкриващ своето съвременно богатство

Пловдив: един древен град разкриващ своето съвременно богатство

plovdiv-emerging-europe-mayor

Пловдив, втория по големина град България, е населяван още от далечното шесто хилядолетие преди Христа. Сега, въз основа на своето богато наследство, градът се трансформира в иновативен и модерен аутсорсинг и индустриален център.

Emerging Europe разговаря с Иван Тотев, кмет на Пловдив, за това как градът е допринесъл за всеобщия успех за превръщането на страната в Аутсорсинг дестинация за 2015 и какво прави града привлекателно място за инвестиции.

 

Пловдив, един от най-старите градове в Европа сега е важен индустриален център в страната и в момента се цели да стане бързо развиваща се аутсорсинг и ИТ дестинация. Кое/какво по-конкретно прави града идеалното място за тези сектори?

Да, истина е, че Пловдив е един от най-старите градове в Европа и не само това – Пловдив е един от най-продължително съществуващите градове в света изобщо. Това се доказва и в официална класация на в. Дейли Телеграф. Това е историята, с която се гордеем.

Насърчаването на инвестициите е друг наш приоритет, чрез който се стремим да развиваме града и региона. Регион Пловдив се превърна в индустриалния хъб на страната, при който 52% от местното БВП се заема от производството. Паралелно бележим сериозен ръст в сектора ИТ и аутсорсинг (IT, ITO, BPO, SSC), поддържайки общонационалния тренд на развитие на сектора.

Пловдив притежава всички необходими благоприятни дадености за развитие на бизнеса – прекрасно местоположение, много добра логистична обвързаност, наличие на човешки потенциал и подходящи образователни институции, добре работеща, ефективна и приветлива към бизнеса администрация. Съчетанието на всички тези фактори, безспорно превръщат града в едно от най-предпочитаните места за инвестиции в България, а потенциалът тепърва ще расте с още по-сериозни темпове.

България наскоро се превърна в най-добрата Offshoring дестинация за  2015. Какъв дял заема Пловдив в това цялостно постижение на страната?

Гордеем се с всички постижения през 2015. Още в края на изминалата година ние официално се изкачихме на челна позиция и според класацията на анализаторската компания A.T. Kearney. Тогава България бе обявена за най-предпочитаното място за аутсорсинг в Европа. Страната ни е единствената от Стария континент, която попадна в топ 10  на световната класация за най-атрактивни дестинации за аутсорсинг.

Да се върнем обратно към въпроса. България е победител в категория „Аутсорсинг дестинация на годината“ според годишните награди на Европейската Аутсорсинг Асоциация (EАA). Това бе обявено на официална церемония на EАA, която се състоя на 8 октомври 2015 г. в португалската столица Лисабон. Освен това, през ноември България спечели още едно признание като „Аутсорсинг дестинация за 2015 година“, този път от Националната Аутсорсинг Асоциация на Великобритания. Наградата бе получена от Председателя на Българската Аутсорсинг Асоциация на церемония в Лондон.

В частност, Пловдив успешно се разви през последните 4 години като втора най-атрактивна аутсорсинг дестинация в страната, след столицата София. Наетите в сектора IT&BPO са около 4500 и запазвайки този темп на развитие предвиждаме, че броят на заетите специалисти в сектора ще се удвои в следващите 5 години. Компаниите в сектора са почти 60 на брой като повече от половината от тях са изнесли своя бизнес в нашия регион. Имаме редица примери на значими компании, при които след сериозен ръст в столицата, откриват втори офиси в Пловдив. Примери за това са: Scale Focus, Sofica Group /TeleTech Holdings Inc./, Aii Data Pro, Bulpros, Telus International, 60K, StangaOnе и др.

Имаме и такива чудесни примери на компании от бранша, които решават да стартират в Пловдив своя първи и водещ офис, без да имат силни позиции в столицата – такива примери има много като Programista, Viscomp, Reward Gateway, и много други.

Дори гр.Пловдив създаде прецедент в страната с компанията Speedflow, украинска софтуерна компания, която предприе преди броени месеци изместване на своя бизнес (основните си операции и екип) в Пловдив. Горди сме, че в момента една част от екипа вече се премести успешно и заработи в посока на своето разрастване тук при нас.

Всички тези компании са реалните примери за успешното развитие на аутсорсинг индустрията в Пловдив и за позиционирането на региона на международната сцена.

Както нарастващия брой на големи имена от сектора, така и престижните награди, които получава страната ни са недвусмислено признание за човешкия потенциал и добрите бизнес практики у нас.

Какви са предимствата на града пред други аутсорсинг дестинации в региона на Югоизточна Европа, както и в Източна Европа въобще?

 

Най-голямото предимство за България като инвестиционна дестинация е, че сме част от най-големия развит пазар – този на Европейския съюз и споделяме хармонизираното законодателство за общите пазари.Националната икономика се характеризира с макроикономическа стабилност и предсказуемост. Фиксираният курс на еврото също намалява риска и създава предвидима обстановка.

За разлика от много други европейски страни, българското правителство се въздържа от повишаване на данъците към бизнеса, което рефлектира в положително върху бизнес средата. Нещо повече, България има най-ниските ставки на корпоративния и подоходния данък в ЕС – и двата са по 10%. Така че компаниите, които избират България да започнат операции реализират едни най-големите икономии и реализират едни от най-ниските оперативни разходи в целия ЕС.

В частност за Пловдив: той е вторият най-важен град в България според своите демографски характеристики. Градът привлича работна сила от регион, който е населен от 1.3 милиона души, които живеят в самия град или в непосредствена близост (до час път с кола). Пловдив притежава много добра образователна система от реномирани гимназии и 9 университета, които са основният източник за добри кадри. Още повече, образователната система става все по-адаптивна и е отворена за сътрудничество с бизнеса, за въвеждане на съвместни курсове, стажове и ориентирани към индустрията програми.

Пловдив е с прекрасно местоположение и добра логистична обвързаност, при която градът е основна връзка в транспортните маршрути свързващи Европа и Мала Азия и е пресечена точка на три Пан-европейски коридора (IV, VIII и X), с директна магистрална връзка с Турция и с Черно море. Летище Пловдив, намиращо се в региона, е център за чартърни и карго полети, а Международното летище в София е само на малко повече от час път с кола.

 

Споменахте преди малко за ставката на корпоративния данък. Какво ще кажете за другите разходи, за които фирмите трябва да мислят, като например разходите за труд в сравнение с други дестинации в Източна Европа?

Цената на пазара на труда е оптималната за бранша. Съотношението качество – заплати на талантите в сектора е един от най-добрите въобще в Източна Европа.

Наемите на офис сгради са значително по-достъпни в сравнение както с тези в други големи български градове, така и с тези в други страни в Югоизточна и Източна Европа. Варират, разбира се, но разликите са между 2 и 3 пъти по-ниски наеми в сравнение с Варшава, Прага, Будапеща, Братислава, Белград, Букурещ и т.н. И това в съчетание с факта, че все още пазарът на труда не се характеризира с такава силна конкуренция за таланти, както да речем София – дава сериозно предимство на нашия град.

Паралелно с това, Пловдив се оценява като град с по-високо качество на живот (поради по-малкото трафик и градски стрес, възможности за достигане на работното място с велосипед, добър обществен транспорт и др.). Служителите в Пловдив се наслаждават на града и възможностите му за благосъстояние, спорт, култура и изкуство.

Последно, но не и по важност, процесът на възникване на благоприятна екосистема за ИТ и аутсорсинг е набелязан от местните власти като един от приоритетите за развитие на града. Следваме активна политика към подкрепа и улесняване на всяка стабилна инвестиция в региона.

Пловдив, както всеки град по света, има своите предизвикателства. Какво ще бъде най-голямото предизвикателство за Вашия град?

Девизът на град Пловдив е „древен и вечен” и може би, именно в това се крие най-голямото предизвикателство за нас – да продължим да развиваме този потенциал, който ни е завещан от „древността”. Мултикултурното и историческо наследство на града трябва да бъде съхранено и развивано, за да получи града ни популярността, която заслужава.

Гордеем се с факта, че Пловдив спечели Европейска столица на културата след сериозна конкуренция с другите водещи градове в България. Като Европейска столица на културата през 2019г., градът носи голямата отговорност да представи достойно не само региона, но и България пред Европа и света. Именно в тази насока ще бъдат насочени голяма част от усилията на местната власт, защото състезанието само по себе си бе голямо изпитание, но практическото реализиране на този проект има не по-малко значение, за да може резултатът от целия този труд да даде плод в дългосрочен план и да се множи с времето.

Отговорността, както моята, така и на екипа ми е да осигурим на всички, които са избрали Пловдив за свое място да живеят, работят и творят, високо качество на живот на хората. За тази цел трябва да работим за привличането на нови инвеститори и максималното подобряване на бизнес климата, за създаването на все по-добра, гъвкава и работеща администрация. Само по този начин градът ще спази повелята и ще остане „вечен”.

Сега да се върне към икономическите сектори, аутсорсинг и ИКТ секторите не са единствените, които са процъфтяващи в града. Какви други индустрии са налични в Пловдив вече?

Пловдив се характеризира със стабилна икономика, с много чуждестранни инвеститори, като инвестиционната активност успя да се задържи висока, дори и след кризата. За разлика от повечето останали региони в България, Пловдив има добре балансиран микс от производство и услуги. Само производството, допринася за 52% от цялото БВП на региона и възлиза на 3,1 милиарда евро през 2014 г. Пловдив се специализира в производството на метали и метални части, химически продукти, машини и оборудване, като в последните години скорост набира и automotive индустрията. Едни от най-видните представители в региона са Magna Powertrain- вторият най-голям доставчик на автомобилно оборудване в света, William Hughes, ABB, Sensata Technologies, Liebherr-Hausgeräte, Socotab, Schneider Electric, Agri Bulgaria, Shell Gas, Zobele, Mecalit and Techno Aktaş и мн.др. Регионът има традиции в производството на компютърно, оптическо и електрическо оборудване, както  и конкурентно предимство в производството на мебели, хартия и дърво. Секторът на услугите също е добре развит с над 86 000 служители.

Община Пловдив е част от инициативата Тракия Икономическа зона (ТИЗ) – най-мащабния икономически проект на България и първия район за целенасочена подкрепа от държавата, обединяващ девет общини, шест индустриални зони и двата основни клъстера в района на Пловдив. Досега привлечените  инвестиции са за над 1,1 милиард евро. ТИЗ се осъществява върху площ от 10 700 000 м² в резултат на обединяването на 6 отделни индустриални зони. За 15 години са привлечени над 120  компании, като  80 от тях са чуждестранни, разкрити са 13 000 работни места. Само в момента в ТИЗ се строят 3 завода на обща стойност над 100 милиона евро.

Местните власти прилагат интегрирана кампания за успешното промотиране на Пловдив и региона и освен като атрактивна инвестиционна дестинация, градът се налага и като туристическа такава. През последните години Пловдив успешно се развива като водеща дестинация за културен, исторически и събитиен туризъм в страната като отчетения ръст само за изминалата година е приблизително 15% . Засиления маркетинг и престижната световна класация на Lonely Planet, според която Пловдив е в топ 10 на градовете, които задължително трябва да се посетят за 2015, осигуряват потенциал за устойчив ръст и през следващите години.

Когато говорим  за инвеститорите, има ли конкретна държава, чиито представители предпочитат вашия регион?

Пловдив и региона около него добиват все по-голяма популярност сред чуждестранните инвеститори през последните години. България вече изобилства от примери за успешни инвестиции в сектора на производството (предимно машиностроене и automotive) и логистиката от Северна Америка (Канада, САЩ), Азия и най-вече от Западна Европа. Имаме концентрация на много немски и италиански компании, също на турски такива, поради близостта до Истанбул. Всички тях ги обединява едно: всички те са с много силни позиции в международен план.

Коментарите им за правене на бизнес при нас са изключително положителни. Компаниите, които идват на място при нас получават страхотно отношение и едни много добри условия за стартиране на своя бизнес. Получават много повече от това което са очаквали.

Истината е, че е необходима една по-мащабна масирана маркетинг кампания, както на ниво държава, така и на ниво нашия регион. Присъствие на международни форуми, на които да се създават директни контакти с бизнеса и с консултантски екипи, повече промотиране по няколко паралелни канали (видеа, филми, публикуване на специализирани статии и проучвания), за да добием повече разпознаваемост – от това имаме нужда. Положили сме основата за това през изминалите 3-4 години и ще продължаваме все по-усърдно и през следващите години.

Както ми сподели лично изпълнителния директор от една аутсорсинг компания: „Пловдив е скрито съкровище“. И това е абсолютната истина. Веднъж стъпвайки в региона, се вижда как имаме всички предпоставки да се случват нещата по правилния начин.

Оригиналният текст на статията може да прочетете на: http://emerging-europe.com/regions/plovdiv-an-ancient-city-is-uncovering-its-modern-day-treasure/#more-8273

Emerging-Europe.com е онлайн издание, подразделение на Business Emerging Europe, със седалище в Лондон. Основната цел е да разкрива и обстойно да анализира инвестиционните и търговски възможности на Стария континент и то с акцент върху разширяващите се пазари на Източна Европа. Представя източноевропейския регион и в по-широк политически, културен и социален контекст.