Начало Новини Индустрия 4.0: Ключът е в споделянето на идеи между компаниите и работа с данни

Индустрия 4.0: Ключът е в споделянето на идеи между компаниите и работа с данни

industry4

Бизнесът трябва да е подготвен за революция, не за промени, смятат участниците в конференцията

Промените в индустрията ще окажат влияние във всяка област на бизнеса. Много компании няма да успеят да се приспособят, тъй като ще подходят като към промени, не като към революция. Това коментира Мацией Базъл, мениджмънт консултант в A.T. Kearney, по време на организирана от “Капитал” и община Пловдив конференция в панела “Бъдещето на индустрията”. Формулата е да се справят с културата на дружеството си. Това означава всяко звено от компанията да реши как може да се възползва от новите технологии. “Цифровите технологии имат две нива на възприемане. Първото е как можем да правим нещата, които правим, по-добре. Второто е осъзнаването, че с тях можем да правим нови неща”, посочи той. За да се случи това обаче, е необходимо още нещо. “Ако дадете на хората възможност да иновират, те най-вероятно ще се фокусират върху това, което правят, за да го подобрят. Но привличането на стъртъп компании ще ви помогне да намерите съвсем нови приложения”, посочи той.

Много важно е участието на ръководителя на компанията в процеса, смята Наталия Коробко, регионален мениджър “Бизнес развитие” в Google. “Цифровизацията и иновациите не са страничен проект. Нищо не може да се развие, ако ръководителят не е пионер в него”, посочи тя. Цифровизацията обаче не е всичко, важно е поставянето на клиента в центъра. “Дигиталните проекти са само едно от градивните блокчета. Другото са иновациите в бизнес модели”, каза Коробко.

Хората и тяхната творческа сила са най-важни за конкурентоспособността, посочи Кадир Сенер, директор “Облачни технологии и решения за бизнеса за регион Multi-country Europe” в Microsoft. “От нас, хората, зависи да мислим творчески и да правим системи, които разклащат системата”, каза той.

Трудното сътрудничество

Една от тъжните истини за българските дружества е, че не си сътрудничат, е мнението на Филип Генов, първи вицепрезидент на Уникредит Булбанк. “Това не е игра, в която само един ще спечели. Ако намерите начин да си партнирате, със сигурност ще преодолеете предизвикателствата на 4.0, с които сам няма да можете да се справите”, посочи той.

Пример за такова партньорство даде Базел с компаниите в Германия. “Те си сътрудничат на ниво нови идеи, за да се конкурират с другите страни. Когато открият нещо, го споделят с други компании, а не се затварят”, обясни той.

Предимство на българските компании е, че не са затворени, смята Коробко. “Всички, с които се срещаме, пътуват много, учат се от другите и са отворени за коопериране”, каза тя. Според нея бизнесът в България не е ограничен в рамките на страната, а мисли глобално. “Цифровизацията е голям инструмент в това отношение”, добави тя.
“Възможността е да демократизираме, където е възможно, решенията за новите технологии, например облачните технологии, така че те да са достъпни за всяка компания и за всеки човек. Това ще е голяма промяна”, посочи Сенер. По думите му проблем в региона е липсата на капитал и точно това е ролята на компании с платформи като Google и Microsoft. “Нашата роля е да ви помогнем в това пътуване”, каза той.

Валутата на бъдещето

Данните са единствената валута, най-важното нещо за всяка компания, смята Сенер. “В миналото беше много важно колко струва работната сила или материалите. Днес трябва да си зададем въпроса колко струват данните”, каза той. Ключовото обаче е цялата информация да е обединена, за да дава реална представа. Затова бъдещето е на big data (големите масиви данни).

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2017/09/28/3049918_industriia_40_kljuchut_e_v_spodelianeto_na_idei_mejdu/